پرش لینک ها
عوامل موثر بر کیفیت چاپ

عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ | مواد اولیه، تجهیزات و تنظیمات چاپ

در زمینه چاپ، کیفیت حرف اول را می‌زند. زیرا اگر چاپ یک محصول از کیفیت بالایی برخوردار باشد، آنگاه اثر بخشی آن محصول در نظر مخاطب چند برابر خواهد شد. در این مطلب به بیان برخی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب توضیح داده می‌شوند عبارتند از:

  • روش‌های مختلف چاپ
  • به چه دلیل کیفیت چاپ مهم است؟
  • موارد اثرگذار در کیفیت چاپ

 

انواع چاپ

امروزه روشهای مختبفی برای چاپ وجود دارد و از جمله آنها می‌توان به دو روش اصلی چاپ افست و دیجیتال اشاره کرد. هر کدام از این روشها دارای مزایا و معایبی هستند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال باید توجه داشته باشید که در روش افست از قالب چاپی (لیتوگرافی) استفاده می‌شود و به همین دلیل آماده سازی اولیه این روش تا حدی زمانبر خواهد بود. این روش بیشتر مناسب چاپ در تعداد بالا می‌باشد.

توجه داشته باشید که روش دیجیتال برخلاف روش افست دیگر نیازی به لیتوگرافی ندارد و فایل‌ها مستقیما و بدون واسطه به چاپگر انتقال می‌یابند. این روش سریعتر از روش افست است و برای چاپ در تعداد پایین مناسب خواهد بود. قابل ذکر است که هر دوی این روش‌ها از کیفیت خوبی برخوردار هستند. همچنین باید در نظر داشت که موارد مختلفی در کیفیت چاپ اثر می‌گذارند و در ادامه مطلب توضیحاتی در این خصوص ارائه خواهد شد.

 

دلایل اهمیت کیفیت چاپ

برای درک اهمیت این موضوع چاپ یک تراکت را در نظر بگیرید. اگر کیفیت چاپ یک تراکت پایین باشد و خوانایی لازم را برای مخاطب نداشته باشد آنگاه این برگه چاپی نمی‌تواند به درستی رسالت تبلیغاتی خود را برای آن مجموعه عملی کند و در واقع مجموعه به هدف خود از این نوع تبلیغات نخواهد رسید.

در برخی مواقع ممکن است حتی اینگونه تبلیغات، بدلیل کیفیت پایین چاپ آن، نتیجه عکس نیز بدهد و عملا تمام هزینه و وقتی که بابت چاپ این تراکت صرف شده است هدر برود. پس کیفیت چاپ در حوزه تبلیغات و سایر موارد بسیار حائز اهمیت خواهد بود و می تواند موجب نگرش مثبت و با منفی مخاطب نسبت به مجموعه شما گردد.

عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ

کیفیت چاپ به موارد مختلفی بستگی دارد و هر کدام از این موارد می‌توانند بر این موضوع اثرگذار باشند. در ادامه به معرفی کامل برخی عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت چاپ می‌پردازیم:

مواد اولیه

نوع و کیفیت کاغذ و همچنین مواد چاپی اولین و مهترین عوامل تاثیر گذار بر روی کیفیت چاپ می‌باشد. اهمیت این موضوع به حدی است که اگر کیفیت کاغذ خوب نباشد می تواند منجر به یک محصول چاپی بی کیفیت شود و موجب از دست رفتن مخاطب گردد.

جوهر یا همان پودر چاپ

نوع جوهر و پودر انتخاب شده برای چاپ اثر بسیار زیادی در ایجاد رنگ‌ها و جزییات دارد. جوهرهای با کیفیت عمل چاپ را بسیار با کیفیت‌تر می‌کنند و موجب خواناتر شدن و پر رنگتر شدن فرآیند چاپ می‌گردند.

نوع چاپگر

این مورد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ شناخته می‌شود. زیرا چاپگرها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها برای یک نوع از چاپ مناسب می‌باشند. برای مثال چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ تصاویر رنگی مناسب هستند و درمقابل برخی از چاپگرهای دیگربرای چاپ متن‌های برای چاپ متون با جزئیات کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دقت چاپگر

در خصوص این مورد باید گفت که هر چقدر دستگاه چاپ، چه لیزیری و چه جوهرافشان، دارای وضوح و دقت بالاتری در چاپ باشد کیفیت چاپ محصول نیز به همان میزان تفزایش خواهد یافت.

تنضیمات چاپ

تنظیمات رنگی

تنظیمات صحیح رنگ‌ها سبب تعادل رنگُ سطوح رنگ و… می‌شود. تنظیمات نادرست نیز ممکن است ترکیب رنگها را بر هم بزند و کیفیت چاپ را پایین بیاورد.

رزولوشن

در چاپ تصاویر مقدار رزولوشن باید به حدی باشد که جزییات عکس ها به خوبی دیده شوند. رزولوشن پایین یک تصویر در نهایت به یک چاپ بی کیفیت منجر خواهد شد.

سرعت چاپ

این مورد را نیز می توان به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ در نظر گرفت. برای مثال در بعضی از چاپگرها اگر میزان سرعت بالا باشد ممکن است کیفیت آن چاپ پایین بیاید.

مکان چاپ

نور

نورمناسب و نورپردازی درست سبب افزایش دید و تشخیص دقیق جزییات در تصاویر می‌گردد.

دما و رطوبت

همانطور که می‌دانید دما و رطوبت نیز می توانند بر کیفیت کاغذ و در نهایت کیفیت چاپ  اثر زیادی بگذارند. از همین رو فرآیند چاپ باید در محیطی مناسب از نظر دما و رطوبت انجام شود تا کیفیت چاپ پایین نیاید.

 

 

نتیجه گیری

به طور کلی کیفیت چاپ تحت تاثیر عوامل مختلفی است که به طور مفصل برخی از آنها را در بالا توضیح دادیم. در یک چاپ حرفه‌ای، مواردی از قبیل نوع چاپگر، کیفیت جوهر، تنظیمات چاپ مانند رزولوشن، تنظیمات صحیح رنگ و سرعت دستگاه، نوع نرم افزار، دما و میزان نور و رطوبت و… بسیار حائز اهمییت هستند و جز عوامل تاثیرگذار بر کیفیت چاپ به حساب می‌آیند. بهبود این موارد کمک شایانی به کیفیت و وضوح چاپ می‌کند. در نتیجه محصول نهایی بسیار مرغوب خواهد شد و در نهایت به هدف خود از این موضوع، که معمولا تبلیغات است، به راحتی دست پیدا خواهیم کرد.

پیام بگذارید