پرش لینک ها
مقایسه چاپ دیجیتال و افست

تفاوت چاپ دیجیتال و افست | بررسی تفاوت‌ها، مزایا و معایب

امروزه صنعت چاپ دچار تغییر و تحولات اساسی شده است و از روشهای مختلفی می توان برای این منظور بهره گرفت. دو روش چاپ دیجیتال و افست به عنوان اصلی ترین روشها در این زمینه به شمار می آیند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در این مطلب به بررسی تفاوت چاپ دیجیتال و افست خواهیم پرداخت. مواردی که در این مطلب ارائه می شوند عبارتند از:

  • معرفی چاپ افست
  • معرفی چاپ دیجیتال
  • بررسی تفاوت چاپ دیجیتال و افست

چاپ افست چیست؟

این روش بعنوان یکی از روشهای سنتی در زمینه چاپ شناخته می‌شود. در این روش از قالب چاپ (لیتوگرافی) برای چاپ پوستر، تراکت و … استفاده می‌گردد. چاپ افست از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و بیشتر در چاپ‌های با تعداد و تیراژ بالا به صرفه است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش رنگ‌ها از یک تبغه فلزی به یک غلتک و پس از آن به یک سطح چاپ (مانند کاغذ) انتقال پیدا می‌کنند و در نهایت موجب یک چاپ با کیفیت می‌شوند.

چاپ دیجیتال چیست؟

این روش یکی از جدیدترین روش‌های چاپ است که در آن دیگر نیازی به لیتوگرافی وجود ندارد. چاپ دیجیتال از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین با وجود فرآیند دیجیتالی، کیفیت چاپ در این روش بسیار زیاد است. در این روش طرحها مستقیما از کامپیوتر به دستگاه چاپ ارسال می‌گردند و پس از آن فرآیند چاپ براحتی انجام می‌گیرد. البته باید توجه داشت که این روش برخلاف افست بیشتر برای تیراژ کم مناسب است که این موضوع یعنوان یک تفاوت اصلی چاپ دیجیتال و افست شناخته می‌شود.

روش چاپ دیجیتال دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آنها دارای ویژگیهای خاصی می‌باشند. انواع چاپ دیجیتال عبارتند از:

  • چاپ حرارتی
  • تصعید رنگ
  • چاپ جوهرافشان
  • الکتروفتوگرافی
  • مارکرهای لیزری
چاپ دیجیتال

تفاوت چاپ دیجیتال و افست

امروزه روش‌های افست و دیجیتال بعنوان دو روش اصلی در چاپ به حساب می آیند. این روش ها دارای تفاوتهایی با یکدیگر هستند. برخی از تفاوت های چاپ دیجیتال و افست عبارتند از:

نحوه چاپ

روش افست

این روش، یک روش سنتی است و در آن از لیتوگرافی استفاده می‌شود. در این روش رنگها از یک تیغه فلزی به یک غلتک و پس از آن به سطح چاپ می‌رسند. در واقع در این روش فرآیند انتقال تصویر به سطح چاپ بصورت غیر مستقیم انجام می‌گیرد.

روش دیجیتال

این روش به مراتب جدیدتر از افست است و در آن نیازی به لیتوگرافی نیست. در این نوع چاپ، تصاویر بدون واسطه و بصورت مستقیم و با استفاده از فناوری‌های دیجینالی به سطح چاپ انتقال می‌یابد.

هزینه اولیه راه اندازی

روش افست

هزینه‌های اولیه این روش تا حدی بالاست. زیرا برای هر رنگ مورد استفاده در فرآیند چاپ نیاز به ایجاد یک تیغه است. با توجه به این هزینه‌های اولیه بالا این روش برای چاپ در تعداد بالا مناسب می‌باشد.

روش دیجیتال

هزینه‌های اولیه این روش نسبت به افست پایین‌تر است و این موضوع بعنوان یک تفاوت چاپ دیجیتال و افست در نظر گرفته می‌شود. در این روش هزینه‌های اولیه پایین است و بیشتر برای چاپ در تعداد کم و یا داده‌های متغیر مناسب است.

حجم چاپ

روش افست

این روش در چاپ با تعداد بالا کاربرد دارد و برای حجم های زیاد مناسب است. زیرا با افزایش تعداد هزینه چاپ یک واحد کاهش می‌یابد.

روش دیجیتال

چاپ دیجیتال برای تیراژ کم تا متوسط مناسب است. در این روش هزینه چاپ یک واحد تقریبا ثابت است و با افزایش تعداد چاپ نیز تغییر خاصی نخواهد کرد.

چاپ افست

زمان انجام کار

روش افست

زمان راه اندازی اولیه این روش ممکن است کمی طول بکشد و پس از آن فرآیند چاپ آغاز شود. با اینحال این روش پس از راه اندازی اولیه از سرعت بالایی برخوردار خواهد بود.

روش دیجیتال

این روش از سرعت راه اندازی بالاتری برخوردار است و عملا زمان راه اندازی کمتری دارد. به همین دلیل بیشتر مناسب سفارشات کم و سریع می‌باشد.

دقت و یکنواختی رنگ

روش افست

بطور کلی دقت و یکنواختی رنگ این روش به ویژه برای رنگ‌های پانتون یا رنگ‌های ترکیبی بهتر از روش دیجیتال است. این روش برای پروژه‌هایی که در آنها رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است کاربرد دارد.

روش دیجیتال

با پیشرفت‌هایی که حاصل شده است، دقت رنگ در این روش بهبود پیدا کرده است. اما با این وجود باز هم ممکن است بدلیل برخی از تغییرات کیفیت رنگ‌ها نسبت به روش افست کمتر باشد.

چاپ داده های متغیر

روش افست

امکانات چاپ افست برای داده‌های متغیر بسیار محدود است و برای چاپ موارد یکتایی مانند ایمیل و … زیاد مناسب نیست.

روش دیجیتال

از آنجاییکه در این روش نیازی به قالبهای چاپی نیست و فایل‌ها بصورت مستقیم به چاپگر انتقال می‌یابند، این روش از انعطاف بیشتری برخوردار است. به همین دلیل روش دیجیتال برای چاپ داده‌های متغیر بسیار مناسب است.

سازگاری با سطوح مختلف چاپی

روش افست

از این منظر، چاپ افست انعطاف‌پذیر و با انواع گسترده‌ای از سطوح چاپی، از جمله انواع مختلف کاغذ و کارتن‌ها سازگار است.

روش دیجیتال

این روش نیز انعطاف پذیر است اما ممکن است محدودیت‌هایی در سازگاری با سطوح ویژه یا کاغذهای بافت‌دار داشته باشد.

نتیجه گیری

امروزه چاپ به روشهای متعدد و بر روی سطوح مختلف انجام می‌گیرد. دو روش اصلی، چاپ دیجیتال و افست هستند. هر دوی این روش ها دارای مزایا و معایبی هستند. در این مطلب توضیحاتی در خصوص این روشها و چند تفاوت چاپ دیجیتال و افست ارائه گردید تا شما از دید بهتری نسبت به آنها برخوردار شوید. برای مثال روش افست برای تعداد زیاد مناسب است و در عین حال روش دیجیتال از سرعت چاپ بالاتری برخوردار است.

پیام بگذارید