پرش لینک ها
روان شناسی هدایای تبلیغاتی

تاثیر روان شناسی هدایای تبلیغاتی بر مخاطبان

هدایای تبلیغاتی امروزه بعنوان یک عنصر مهم تبلیغاتی شناخته می شوند. در این مطلب به بیان تاثیر روان شناسی هدایای تبلیغاتی بر مخاطبان خواهیم پرداخت. موارد مطروحه در این مطلب عبارتند از:

  • اهداف بکارگیری هدایای تبلیغاتی
  • دسته بندی هدایای تبلیغاتی
  • بررسی تاثیر روانشناسی هدایای تبلیغاتی بر مخاطبان
  • آیا استفاده از هدایای تبلیغاتی به صرفه است؟

 

اهداف استفاده از هدایای تبلیغاتی

امروزه استفاده از هدایای تبلیغاتی در تجارت و جذب مشتری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و. کسب و کارها از هدایای تبلیغاتی به دلایل مختلفی استفاده می‌کنند، از جمله دلایل استفاده از این دست هدایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایجاد آگاهی از برند
  • ایجاد وفاداری به برند
  • جمع آوری اطلاعات مشتریان
  • بهبود روابط با مشتریان، کارکنان و شرکا
  • تشویق به فروش بیشتر
  • جذب مشتری جدید

انواع هدایای تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی دارای انواع مختلفی هستند که بسته به شرایط، مناسبت، جنسیت و … می توان آنها را به افراد مختلف اهدا کرد. در اینجا به برخی از محبوب‌ترین انواع هدایای تبلیغاتی اشاره می گرد:

نوشت‌افزار: خودکار، مداد، دفترچه یادداشت، هایلایت و غیره

ظروف: لیوان، ماگ، بطری آب و غیره

کیف و کوله پشتی: کیف‌های لپ‌تاپ، کوله پشتی، کیف‌های پول، کیف‌های دستی و غیره

پوشاک: تی‌شرت، کلاه، ژاکت، لباس ورزشی و غیره

تجهیزات الکترونیکی: فلش مموری، پاوربانک، شارژر، بلندگو و غیره

ابزار و لوازم جانبی: چاقو، چراغ قوه، چند ابزار، لیوان سنج و غیره

بازی و سرگرمی: بازی‌های رومیزی، کارت‌های بازی، اسباب‌بازی، بلیط رویدادهای ورزشی و غیره

غذا و نوشیدنی: آب نبات، تنقلات، سبدهای هدیه، گواهی هدیه برای رستوران‌ها و غیره

محصولات مراقبت شخصی: خودکار، لوسیون، بالم لب، کیت‌های کمک‌های اولیه و غیره

تجهیزات ورزشی: توپ، بطری آب، حوله، لباس ورزشی و غیره

محصولات خانگی: پتو، حوله، لیوان، ظروف و غیره

محصولات مربوط به حیوانات خانگی: غذا، اسباب‌بازی، قلاده، افسار، کاسه و غیره

ست های مدیریتی: ست های مدیریتی چرمی، ست های مدیریتی نوشت افزاری و …

اینها تنها نمونه هایی از انواع مختلف هدایای تبلیغاتی موجود هستندو شما می توانید علاوه بر موارفوق هدایای دیگری را نیز به مخاطبانتان اهدا نمایید. بنابراین شما براحتی می‌توانید هدایایی را پیدا کنید که کاملاً متناسب با نیازها و بودجه شما باشند.

در واقع هنگام انتخاب هدایای تبلیغاتی، مهم است که مخاطبان خود را در نظر بگیرید.شما باید دقت داشته باشید که چه نوع هدایایی برای آنها جذاب خواهد بود؟ چه علایق و نیازهایی دارند؟ همچنین باید بودجه و اهداف خود را مد نظر قرار دهید و بدانید که چه چیزی را می‌خواهید با هدایای تبلیغاتی خود به دست آورید؟ با کمی برنامه‌ریزی، در خواهید یافت که با کدام هدایا می توانید به اهداف بازاریابی خود برسید و برند خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید.

چگونگی تاثیر روان شناسی هدایای تبلیغاتی بر مخاطبان

هدایای تبلیغاتی همچون ست های مدیریتی، ابزار آلات، ظروف و … می‌توانند بعنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی مورد استفاده قرار گیرند. البته باید توجه داشت این هدایا زمانی در این زمینه اثرگذار خواهند بود که بر اساس اصول روانشناسی انتخاب شوند. با درک نحوه عملکرد ذهن انسان، می‌توانید هدایایی را انتخاب کنید که با احتمال بیشتری مورد توجه مخاطبان قرار گیرند و حس مثبتی را نسبت به برند شما در ذهن آنها القا نماید. در ادامه به بررسی چند نکته کلیدی در مورد تاثیر روان شناسی هدایای تبلیغاتی و نحوه تاثیر آنها بر مخاطبان می پردازیم:

اصل کمیابی

انسان‌ها تمایل دارند چیزهای کمیاب و یا با دسترسی محدود را در اختیار داشته باشند. شما با بکارگیری این اصل می‌توانید هدایای تبلیغاتی با نسخه محدود یا در دسترس برای مدت زمان مشخص را به مخاطبانتان اهدا نمایید و از این موضوع به نفع خود استفاده کنید.

اصل متقابل

بر اساس این اصل انسان‌ها تمایل دارند محبت یا هدیه‌ای را که دریافت می‌کنند، جبران کنند. از طریق این اصل می‌توانید با هدیه دادن اقلام کاربردی و مفید برای مخاطبانتان، آنها را به سوی خود جذب کنید. هنگامی که آنها از هدیه شما استفاده می‌کنند، به یاد برند شما افتاده و به احتمال زیاد در آینده از شما خرید خواهند کرد.

اصل اثبات اجتماعی

انسان‌ها تمایل دارند به پیروی از رفتار و نظرات دیگران بپردازند. از این اصل می‌توانید با برجسته کردن تعداد افرادی که از هدایای تبلیغاتی شما استفاده می‌کنند یا نظرات مثبتی که در مورد آنها دریافت کرده‌اید، استفاده نمایید.

اصل داستان‌سرایی

انسان‌ها با داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. شما با بکارگیری این اصل می‌توانید با انتخاب هدایایی که روایت کننده داستان برند شما هستند، به چذب مشتری بپردازید. یک هدیه داستانی می‌تواند به ایجاد یک ارتباط عاطفی با مخاطبان شما کمک کند و آنها را به احتمال زیاد به برند شما وفادار سازند.

اصل شخصی‌سازی

انسان‌ها تمایل به استفاده از چیزهایی که برای آنها شخصی‌سازی شده‌اند، دارند. این اصل را می‌توانید با ارائه هدایایی که با نام، علایق یا نیازهای فردی مخاطبان شما از تطابق کامل برخوردارند، به کار ببرید. یک هدیه شخصی‌سازی شده در واقع نشان دهنده اهمیت شما به مخاطبانتان خواهد بود و به احتمال زیاد قدردانی آنها را جلب می‌کند.

با استفاده از این اصول روانشناسی، می‌توانید هدایای تبلیغاتی را انتخاب نمایید که دارای تاثیر زیادی بر مخاطبان شما باشد و به شما کمک کند تا از این طریق به اهداف بازاریابی خود دست یابید.

آیا هزینه کردن برای هدایای تبلیغاتی توجیه اقتصادی دارد؟

پاسخ این سوال و اینکه آیا هدایای تبلیغاتی توجیه اقتصادی دارد یا نه، به عوامل مختلفی بستگی دارد، که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهداف شما: از طریق هدایای تبلیغاتی خود به چه چیزی می خواهید دست پیدا کنید؟ آیا می‌خواهید آگاهی از برندتان را افزایش دهید، وفاداری به برند را در میان مشتریان قدیمی ایجاد کنید ویا فروشتان را افزایش دهید؟

مخاطبان شما: مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ علایق، سلایق و نیازهای آنها در چه زمینه ایست؟

بودجه در نظر گرفته شده: به چه میزان می خواهید برای هدایای تبلیغاتی هزینه کنید؟

کیفیت هدایا: کیفیت هدایایی که انتخاب می‌کنید در چه حدی است؟

نحوه درک برند شما: برند شما چگونه از دیدگاه مخاطب درک می‌شود؟

اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، هدایای تبلیغاتی می‌توانند راهی مقرون به صرفه برای رسیدن به مخاطبان زیادی باشند. یک مطالعه که توسط انجمن محصولات تبلیغاتی صورت گرفته، نشان می دهد که 85 درصد از مصرف‌کنندگانريال اقلام تبلیغاتی را به خاطر می آورند و 52 درصد از آنها احتمال دارد که بر اساس دریافت یک هدیه تبلیغاتی از یک برند خرید کنند.

در نهایت، اینکه آیا هدایای تبلیغاتی توجیه اقتصادی دارد یا نه، به شرایط شما بستگی دارد. با دقت در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا هدایای تبلیغاتی سرمایه‌گذاری مناسبی برای کسب‌وکارتان خواهد بود یا خیر؟

نتیجه گیری

نتیجه‌گیری: هدایای تبلیغاتی همچون ست های مدیریتی، ابزار آلات و … می‌توانند ابزار بازاریابی ارزشمندی برای کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای باشند. با انتخاب هدایای مناسب، می‌توانید به اهداف خود برسید و برند خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید. از این طریق عملا شما کسب و کارتان را بهبود می دهید و به فروش بیشتری دست خواهید یافت.

پیام بگذارید